Overspannen…

“Een syndroom van emotionele, psychische en lichamelijke uitputting. Het proces van Burn Out verloopt langzaam, vaak onopgemerkt door degene die het betreft. Deze persoon gaat steeds minder goed functioneren en heeft het gevoel geestelijk steeds meer uitgeput te raken”.

 

Stresssymptomen en alarmbellen

Stressklachten zijn meestal “psychosomatisch” van aard. Psychosomatisch betekent dat het hebben van zorgen, verdriet, angst, woede of andere emoties die niet of onvoldoende geuit worden, kunnen zorgen voor lichamelijke klachten als spierspanningen, vermoeidheid, maagklachten, hoofdpijn.
Ook sociale situaties waarbij je niet op je gemak bent en waarin je je onzeker voelt, kunnen aanleiding zijn tot lichamelijke klachten.

Een eerste stap in het omgaan met stress, is het leren herkennen (en erkennen!) van je eigen stresssymptomen en daar serieus naar te gaan luisteren. Dit is voor veel mensen heel moeilijk! Zij staan niet stil bij hun emotionele en lichamelijke klachten. Zij maken zich over veel dingen druk, maar niet om hun eigen gezondheid. Ze komen er te laat achter dat er iets wezenlijk mis is en worden langdurig ziek, overspannen.
Of men merkt wel dat er lichamelijke klachten zijn maar legt niet het verband met stress. Men grijpt naar medicijnen die dan tijdelijk werken, maar omdat de werkelijke oorzaak niet aangepakt wordt keren de klachten ook steeds terug. En de arts kan niets lichamelijks vinden….  Bij deze eerste stap wil ik je graag helpen! In het 1e deel van mijn programma Herrijs als een Feniks uit de As van jouw Burn Out leer ik je weer ontspannen met behulp van schilderoefeningen en imaginatie oefeningen. Wil je eerst GRATIS een introductie workshop volgen (schilderen of imaginatie), neem dan NU contact met mij op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Stress…. Wat is dat eigenlijk?

Iets over draaglast en draagkracht
“Stress” is een Engels woord. Letterlijk betekent het spanning of druk. Het woord wordt gebruikt in de bouwwereld om de kracht of druk aan te geven die een brug of viaduct kan hebben zonder dat er schade ontstaat. De balans tussen draaglast en draagkracht. Dat geldt ook voor ons mensen; stress is de spanning die ontstaat als de balans tussen de belasting en de belastbaarheid van iemand, wordt verstoord. Hoe staat het met de balans van jouw draaglast/draagkracht?

Stress ontstaat op het moment dat je je moet aanpassen aan de gebeurtenissen in je dagelijks leven. Zowel privé als in je werkzame leven. Vaak gaat het om onverwachte gebeurtenissen waar je niet veel aan kunt veranderen. Belangrijk is dan hoe jij met deze situatie omgaat! Dat kun je leren! Hoe? Vraag NU een gratis Skype gesprek met mij aan! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Voorbeeld;  Frederike heeft net haar huilende kind naar school gebracht. Ze komt te laat op haar werk omdat ze onderweg een lekke band kreeg met haar fiets. Op haar werk blijkt een collega ziek te zijn, degene waarmee zij direct samenwerkt. Om 9.30u heeft Frederike dus al met 3 verschillende voorvallen moeten dealen.

Stress komt vooral voor in situaties waarop je geen invloed (denkt) uit te kunnen oefenen. Toch kun je een zekere mate van controle terugkrijgen door anders naar de situatie te gaan (leren) kijken, de situatie te accepteren of om er anders mee om te gaan.

 

Stress…  Een vriend of juist een vijand?

Stress hoort bij het leven. Het kan een stimulans zijn om net iets beter te presteren, je te kunnen concentreren of om in actie te komen en die wedstrijd te winnen. Dat zijn gezonde vormen van stress.

Vriend
Je lichaam reageert op stresssituaties. Je maakt je (net als de dieren) klaar om te vechten of te vluchten. Een klein dier dat een groot dier tegenkomt, maakt zich klaar om te vluchten. Als een kat op het territorium van een andere kat komt, maken beiden zich op om te vechten. Jouw lichaam doet dat ook en dat is een gezonde reactie! Hiermee kun je snel reageren op en je aanpassen aan de situatie.

Vijand
Een stresssituatie kan ook langer duren. Dan heb je meer tijd nodig om daarvan te herstellen. Als je regelmatig in een stresssituatie terecht komt, krijgt je lichaam niet genoeg tijd om te herstellen. Nieuwe stresssituaties stapelen zich dan a.h.w. op de oude. Het afbouwen van spanning en zorgen voor voldoende rust en herstel is dan absoluut noodzakelijk om ongezonde stress te voorkomen.

Of stress zich ontwikkelt van “gezond” naar “ongezond” is afhankelijk van jouw individuele draaglast en of daarbij sprake is van positieve of negatieve stressfactoren. De intensiteit ervan, of zij regelmatig voorkomen en hoe lang de stressperiode duurt.
Jouw individuele draagkracht (incasseringsvermogen), wordt o.a. bepaald door de sociale steun die je wel of juist niet ervaart op je werk of in je privéleven. En de manier waarop jij met stress en spanning omgaat.  

Check je eigen stressniveau op www.checkjestress.nl of www.psychischegezondheid.nl

 

Werkstress
“Werk” is niet alleen het hebben van een betaalde baan! Ook vrijwilligerswerk, mantelzorgen en het runnen van een gezin en huishouden is werk. Met name de combinatie van een baan met een gezin of mantelzorg kan voor aardig wat stress zorgen!

Stress en spanning in het privéleven
Alledaagse, kleine gebeurtenissen lijken vaak onschuldig en niet belangrijk. Maar door een opstapeling van gebeurtenissen en het ongelegen moment waarop die plaats vinden, maakt dat ze toch flinke irritatie kunnen veroorzaken, stress!

Aan deze bovengenoemde situaties kun je weinig veranderen. Belangrijk is echter hoe je met deze situaties omgaat! Wil jij ook inzicht krijgen in de manier waarop jij dat doet? Vraag dan NU een gratis Skype gesprek met mij aan! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Logo Lodur sml

Willeskop 112, 3417 MG Montfoort
06 83 08 34 91  info@lodur.nl
www.lodur.nl

 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief