06 - 830 83 491 info@lodur.nl

Van Olifant tot Mug…

5 tips om beter met  angst om te kunnen gaan.

Als je met een ernstige, levensbedreigende ziekte moet leren leven, is angst opeens een metgezel geworden. Heel vervelend! Maar ook heel normaal. Hoe zorg je er nu voor dat die angst niet jouw leven gaat bepalen?

In dit artikel deel ik 5 tips met jou over hoe jij zelf kunt leren omgaan met angst. Zo blijf jij de baas over je eigen leven.

Verschillende vormen van angst

Er zijn verschillende vormen van angst;
• Angst voor de terugkeer van ziekte (kanker bijvoorbeeld)
• Angst om dood te gaan
• Angst voor de onzeker geworden toekomst (komt de ziekte terug, kan ik nog werken? Kan ik nog kinderen krijgen?)
• Angst om afscheid te nemen van je oude leven (wordt alles ooit weer zoals het was? Word ik zelf wel weer de oude?)

5 tips over hoe jij kunt omgaan met jouw angst

1. Erken je angst!

Makkelijker gezegd dan gedaan! Het liefst negeer je hem zo snel mogelijk, want angst voelen is vreselijk vervelend! Maar voordat je iets doet; sta eens stil! Wees eens stil en voel. Voel maar dat je heel bang bent. Er zal je verder niets gebeuren. Voel alleen maar dat je bang bent. En merk op wáár in je lichaam je dat voelt. Misschien voel je je hart bonzen, ben je trillerig, misselijk, suizen je oren… Er zijn vele symptomen. Misschien voel jij wel heel andere signalen. Heel vervelend allemaal, maar niet schadelijk. Adem rustig door en neem het maar waar. Erken je angst; “oké, ik ben nu dus bang!” Het zij zo. Je zult merken dat de angst vanzelf weer weg ebt.

2. Wáár ben je precies bang voor?

Ben je je bewust waar je bang voor bent? Maak je je druk om de zorg voor je kinderen? Ben je bang voor pijn of lijden? Allereerst kun je proberen onderscheid te maken tussen dingen waar je iets aan kunt veranderen en dingen waar je geen invloed op uit kunt oefenen. Regel iets voor de dingen waar je invloed op hebt. Die laatste zul je moeten leren accepteren. Het kan je helpen om er met anderen over te spreken. Met lotgenoten bijvoorbeeld. Zij hebben vaak aan een half woord genoeg om jou te begrijpen. Je vindt hen in inloophuizen of op fora op het internet en Facebook.

3. Welke realistische, geruststellende gedachten kunnen jou helpen?

Ik sprak mijzelf ooit vermanend toe als ik bang was; dan moest ik niet zo kinderachtig zijn, maar doorbijten. Nu doe ik dat anders; nu zeg ik tegen mijzelf dat ik best bang of zenuwachtig mag zijn. Onzeker zelfs in bepaalde situaties… Als ik er maar niet van wegloop en toch dapper ga doen wat ik eigenlijk wil doen! De gedachte die mij dus helpt, is; ik mag het allemaal best spannend en eng vinden!
Welke gedachte zou jou kunnen helpen? Dat mag er natuurlijk ook meer dan één zijn! Zeg hem niet alleen tegen jezelf, voel het ook echt!

4. Zoek ontspanning en afleiding.

Muziek luisteren, bewegen in de natuur, tekenen of schilderen… Ga regelmatig iets doen wat jou afleidt van je angst en zorgen. Dat heeft niets met verdringen of met vluchten voor de situatie te maken. Verzorg ontspanning voor jezelf. Zolang het maar iets is wat jij heel prettig vindt om te doen. In inloophuizen worden er (vaak gratis) workshops aangeboden ter ontspanning en ter bevordering van jouw gevoel van welzijn. Dat kan zingen zijn, bloemschikken, yoga, schilderen, een leesclub of een wandelgroepje zijn.

5. Práát met mensen die je vertrouwt!

Dat kunnen vrienden zijn. Of familie. Lotgenoten… Blijf er niet alleen mee rondlopen. Denk alsjeblieft niet; ik mag niet zeuren en klagen. Ik ben er immers nog! Heb je last van angstklachten? En worden deze maar niet minder? Heb je er veel hinder van? Zoek dan alsjeblieft professionele hulp! Je kunt voor hulp kijken op www.kanker.nl/verwijsgids Je kunt ook contact opnemen met mij voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dat biedt je de gelegenheid om te onderzoeken of ik iets voor jou kan betekenen met mijn werk. Je bent van harte welkom!